Residència 5

SantJordi2011Despres de les exposicions dels artistes residents al CeRCCa durant el 2010, el CeRCCa i L’Espai d’Art Les Quintanes segueixen la seva collaboracio oferint en aquesta ocasio la presentacio publica dels treballs realitzats per Yun Jeong Hong, Liliya Lifanova i Vivek Chockalingam durant la seva estada de 45 dies a la residencia.

En la instal.lacio ‘En prueba del carino que les profesa su hijo, les dedica su foto en prueba del carino que les profesa’  l’artista coreana Yun Jeong Hong ens proposa un recoregut laberintic a traves de la memoria a partir d’objectes quotidians. La instal.lacio esta formada per una seria de conjunts escultorics i una instal.lacio a diversos espais publics en els cuals Yun Jeong Hong expressa el seu interes envers l’objecte com a contenidor de vivencies. Jugant entre la realitat i la ficcio l’artista ha utilitzat materials tan diversos com la llana, el teixit i objectes domestics. A traves de  l’us obsessiu del ciment com a element unificador ha transformat  l’estructura d’un llit envellit pel temps, en un paisatge inmobil on les memories transpiren impotents, ja dissecades, pesants. La monumental escultura es acompanyada per tres peces ornamentals de naturalesa sutil i perturbadora que funcionen com laborioses transformacions dels tracos de passats ficticis a partir de l’us de delicats materials com el vidre, el coure, peces fetes de ganxet i fotografies antigues. La instal.lacio es enmarcada per la projeccio del text de l’escrit que apareix al dors d’una de les fotografies. Aquest escrit, que en si mateix resulta retoric i absurd dona titol al conjunt de la obra que es presenat a Les Quintanes. Aquest particular laberint pero, no s’acaba a l’espai de la galleria sino que s’exten pels carrers del poble atraves de l’aparicio, als desaigues de cases aparentment desahabitades  de copies fotografiques dels mateixos,  reflectint aixi atraves de l’efecte mirall els forats, negres, que metaforicament comuniquen l’espai privat, interior i subjectiu construit atraves de la memoria amb allo public, extern, compartit.

L’obra de l’artista americana Liliya Lifanova (nascuda a Kirguistan) emana pel contrari un sentiment d’impermanencia i fantasia, no tan basat en la memoria sino en els somnis. ‘The flying Carpet Project’es el resultat d’un process de col.laboracio entre l’artista, els alumnes del 5e curs de CEIP Escola Les Cometes de Llorenc del Penedes i un grup de dones del poble. Inspirant-se en els mites i tradicions del seu Kirguistan natal Liliya Lifanova ha organitzat un taller on els nens i nenes van ser els protagonistes en la creacio d’una alformbra voladora a partir de la produccio de feltre. El taller s’hauria d’entendre pero, no pas com a una activitat didactica sino com a una experiencia on els participants descobrien per a la artista racons magics, imaginaris i reals del contexte on es va desenvolupar el taller: la Masia de Cal Figueres i els seus entorns. A traves d’un cuidat muntatge (vestuari, atrezzo i escenografia) l’artista va aconseguir crear un espai magic a partir del cual els nens i nenes van poder transmetre poders al feltre. Mitjancant l’avilitat d’un grup de dones del poble, les diferents peces de feltre van ser unides fent possible la creacio d’una alfombra voladora. A l’Espai d’Art Les Quintanes tindreu la possibilitat de contemplar el preuat objecte i veure un documental filmat durant el process de produccio del projecte. Aquest material filmic formara part d’una peca audiovisual que sera exhibida durant la tardor del 2011 a la Galeria Salamatina de NYC. Juntament amb ‘The flying Carpet Project’ Liliya Lifanova presenta‘Untitled (Newspaper from the Robert family January-March 2011 Llorenc del Penedes)’ un treball meditatiu basat en la repeticio activa que consta demes de 5000 peces fetes amb els diaris que la familia Robert va acomular entre el gener i el marc del 2011. El resultat es un espectacular paisatge on queda plasmada l’accio pacient, dedicada, i curativa de l’artista. En contraposicio a l’obra de Yun Jeong Hong, Liliya Lifanova utilitza la llana i paper de diari no tan com a repository de memories sino com a materia prima per crear un mon oniric i reflexiu basat en la impermanencia i la condicio nomadica de l’artista.

‘Ojala’ de l’artista i disenyador indi Vivek Chockalingam resta entre aquestes dues propostes en un estat intermedi, indefinit. Aquesta indefinicio es present no nomes en la seva metodologia, que es mou amb facilitat entre diferents disciplines creatives, sino tambe pel que fa als materials i objectes empleats i el concepte de la seva obra. L’origen de l’expresio ‘Ojala’, un castellanisme d’us popular entre nosaltres, es interpretat per Vivek Chockalingam a partir de l’expresio InšāʾAllāh’ d’us comu als paisos del mon arab i que podria traduir-se com ‘Si Deu ho permet’. Aixi, Ojala’, el concepte que defineix l’obra de l’artista es interpretat ‘com a alguna cosa que pretenem dur a terme en un futur, pero que es incerta. La bellesa del concepte recau en l’acceptacio que res es segur I que sigui el que sigui que ha de passar, aquest espai d’incertesa es el cami que un mateix ha d’acceptar per trobar la veritat i la felicitat’. Els espais d’incertesa i buidor son vistos doncs com possibilitats uniques per empendre nous reptes. A partir de l’us de tres cadires, Vivek Chockalingam s’ha inspirat en aquest concepte per crear un objecte multifunctional i ambiguu que reflexiona sobre la ‘possibilitat’ d’esdevenir allo desitjat i el desig de cambi i impermanencia, jugant aixi amb el dualisme dels conceptes que han inspirat les obres de Yun Jeong Hong  i Liliya Lifanova: la tendencia historicista a la inmovilitat atraves de la memoria, del que som i del que hem sigut i l’impuls inevitable de canvi i transformacio continua.  ‘Ojala’ resta doncs en terme mig, en estat de transit, enfatitzant aquest espai buit com a prerequisti per a la creativitat I la realitzacio personal.

L’exhibicio organitzada conjuntament entre el CeRCCa I l’Espai d’Art Les Quintanes intenta crear una cosmologia de possibilitats i impossibilitats, un dualisme que atravessa l’obra dels tres artistes i que us combidem a experimentar a traves de les practiques artistiques contemporanies.

Yun Jeong Hong

Liliya Lifanova 

Taller de Lily Lifanova amb els nens i nenes de l’Escola Les Cometes de Llorenç del Penedes amb la col.laboracio d’un grup de teixidores i Pep Coll.

Vivek Chockalingam

.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s